Forsendelse i DK kr. 75.

Maleri Scene fra Mariager Fjord E. Thorbjørn

Pris: 3.400,- DKK pr. stk.

Varenr: 104321

Beskrivelse: Maleri Scene fra Mariager Fjord E. Thorbjørn 65 x 84,5 cm inklusiv flot guldramme.
Evelyn Bøje Thorbjørn Andersen. er født i Solbjerg 1911, hvor hans far var håndværksmester. Allerede som dreng var han stærkt optaget af at tegne og male. For ham var der ingen tvivl om at han ville være kunstmaler. Forældrene holdt på at han først skulle lære malerfaget. Efter endt skolegang kom han i malerlære i Fjerritslev. Thorbjørn blev en værdifuld hjælper ved kirkearbejder og restaurering af forskellige kirkers gamle kalkmalerier. Allerede i 1928 udstillede han -- 17 aar gammel -- første gang på amatørudstillingen på Aalborg Kunstmuseum. Efter endt læretid tog han for alvor fat på sin kunstneriske uddannelse, og i årenes løb har Thorbjørn haft flere separat-udstillinger, bl.a. i Ålborg, Randers og Århus.
I 1949 opholdt Thorbjørn sig på Grønland, hvor han fra Godthaab foretog mange og lange rejser til bopladser, fjorde og vige på Grønlands vestkyst. Også året efter opholdt han sig flere måneder på Grønland i Ivigtut, Færingehavn og Narsarssuak. Disse 2 år var for maleren en stor oplevelse, der bragte hans kunst et skridt fremad og har givet inspiration til mange værker med grønlandske motiver. Under et ophold i København sommeren 1963 købte daværende vicepræsident Lyndon B. Johnson et maleri af Thorbjørn
Venligst email mail@klosterkaelderen.dk for forespørgsel og bestilling
%>