Forsendelse i DK kr. 75.

Varenr: 232596

Beskrivelse: Kridtpiber og kridtpiberygning
af Niels Gustav Bardenfleth

For de fleste nutidsdanskere står fortidens kridtpiberygning som en pudsig kuriositet uden større betydning. Det er imidlertid en kendsgerning, at introduktionen af kridtpiben i Europa omkring 1600 betød en revolution i brugen af nydelsesmidler, og både i kulturel og social henseende kom kridtpiberygningen til at spille en ganske væsentlig rolle.

Her i landet er der kun skrevet nogle få, mindre afhandlinger om kridtpiberne, men nu har tobakshistorikeren Niels Gustav Bardenfleth skrevet en bog om kridtpibernes æra, der strakte sig over mere end 300 år. Bogen Kridtpiber og Kridtpiberygning fortæller, understreget af et righoldigt billedmateriale, hvordan den nye mode fik en ganske overvældende tilslutning på tværs af landegrænser, klasseskel og generationskløfter. Men både kirken og staten så med bekymring og uvilje på det nye nydelsesmiddel, som de mente ledte befolkningen i moralsk og økonomisk uføre og derfor måtte bekæmpes med alle midler. Kridtpiberne gjorde imidlertid europæerne fortrolige med at nyde tobak – og dermed var vejen banet for senere introduktioner af nye tobaksformer og pibematerialer.
Men de skrøbelige kridtpiber, der var fremstillet af brændt ler og ikke havde noget med kridt at gøre) formåede længe at modstå den stigende konkurrence; først i slutningen af 1800-tallet, da dels cigarer og cigaretter blev populære, dels de nye bruyère-piber blev introduceret, var kridtpibernes tid definitivt forbi.
I dag er kridtpiberne blevet eftertragtede samlerobjekter sammen med de forskellige genstande, der knytter sig til piberygningen: tobaksdåser, pibestoppere m.m.
En del af serien Antikvitetsserien.
Sesam, 2002
ISBN 87-11-13630-8
1. udgave, 1. oplag 2002
Indbundet